Tuesday, August 1, 2017

, , ,

TUTORIAL - CARA BELI ONLINE DI LAZADA MALAYSIA

CARA BELI ONLINE DI LAZADA MALAYSIA (PANDUAN LENGKAP)



Panduan ini saya buat untuk memudahkan anda semua online shopping di Lazada. Tips-tips dalam panduan ini juga boleh diguna pakai untuk anda shopping di laman e-commerce lain kerana konsepnya hampir sama. 

Pertama sekali, daftar dulu akaun Lazada menggunakan email anda. Kemudian login / sign in menggunakan username dan password akaun yang anda baru daftar itu. Saya galakkan guna nama dan nombor phone sebenar di dalam maklumat akaun bagi memudahkan rekod, penghantaran dan juga urusan warranty atau refund.

Search item yang hendak dibeli. Contohnya nak beli iPhone 7. Dekat page result tu keluar banyak pilihan, biasanya saya buka pilihan bergantung kepada harga, rating atau review. Boleh gunakan search bar di bawah ini juga.



Masukkan “iPhone 7, Samsung Galaxy S8, Redmi Note 4” untuk mencuba.



Lazada Malaysia merupakan platform e-commerce yang mengumpulkan ratusan seller/vendor. Ada barang yang dijual sendiri oleh Lazada Malaysia dan biasanya item tersebut disimpan di dalam warehouse Lazada, manakala sesetengah barang lain pula dijual oleh pihak ketiga (third party / external seller). Jadi sebelum membeli, pastikan anda tahu beberapa perkara.
Tak semua penjual/vendor adalah jujur, lebih-lebih lagi seller online. Jadi pastikan sebelum order tahu siapa penjual item tersebut dan bagi item yang memerlukan warranty, printscreen page tersebut just in case seller remove landing page item itu di masa akan datang.
a. Warranty – Local Supplier Warranty bermaksud warranty dari kedai. Kalau barang rosak, anda kena hubungi seller untuk urusan warranty. Local Manufacturer Warranty bermaksud warranty dari pengeluar atau pengedar rasmi. Sekiranya barang rosak, anda boleh pergi ke service center atau pulangkan / pos balik kepada syarikat yang menguruskan warranty.
Sebagai contoh, iPhone yang dijual di Lazada dengan deskripsi 1 Year Local Manufacturer Warranty bermaksud iPhone ini mempunyai jaminan 1 tahun daripada Apple Malaysia. Bagi Local Supplier Warranty, itu bermaksud iPhone itu mungkin bukan set Malaysia dan boleh jadi imported set dan warranty hanya boleh dituntut secara terus daripada penjual. Penjual pula mungkin meletakkan syarat2 mereka tersendiri bagi sesuatu warranty barangan yang dijual oleh mereka.
b. Shipping fees – sesetengah barang layak untuk dapat shipping fees percuma. Biasanya barang bersaiz besar anda perlu tambah sedikit shipping fee.
c. Maklumat Seller – Anda kena tahu barang yang anda hendak beli itu Dijual dan diuruskan (Sold & Fulfilled) oleh pihak mana. Kalau Lazada sendiri jual, biasanya servis penghantaran dan return memang laju dan cekap, tetapi kalau third party mengikut pengalaman saya ada seller yang cekap dan ada juga seller yang buat lengah. Cuba google dulu nama seller untuk lebih maklumat mengenai reputasi mereka.
d. Rating / Review – barang yang popular dan trusted biasanya dapat rating tinggi dan banyak ulasan positif. Manakala seller atau barang yang bermasalah pula biasanya rating dan review yang sebaliknya. 

e. This Item Ships From Overseas – ada sesetengah item dijual secara dropship dari luar negara. Biasanya barang dari overseas lebih murah, tetapi tiada warranty dan masa penghantaran yang lebih lama. Saya pernah beli jam tangan, ships dari HK dan sampai ke tangan dalam masa 1 minggu. Harga murah RM200 dari retail price cuma tanpa warranty. so you get what you pay for.




CARA ORDER DAN MEMBUAT PEMBAYARAN DI LAZADA



Add to cart item yang hendak dibeli dan proceed to checkout.

Masukkan Alamat Penghantaran dan Billing, boleh guna alamat sama untuk kedua-dua ini. Jika kawasan anda tinggal agak sukar diakses oleh syarikat courier, pilih alamat pejabat, kampus dan sebagainya.


Ada 4 kaedah pembayaran di Lazada.
a. Cash On Delivery (COD) – bayar secara cash atau credit card hanya ketika courier sampai di rumah atau alamat penghantaran. COD method terhad kepada KL, Lembah Klang dan bandar utama di Selangor.
b. Online banking – bayar menggunakan Maybank2u, CIMB Clicks, Hong Leong Bank, Public Bank, Ambank dan RHB.
c. Credit Card / Debit Card – bayar menggunakan credit card atau debit card Mastercard / VISA. Saya prefer menggunakan credit card kerana dapat lebih diskaun, rebates/points dan memudahkan urusan refund sekiranya barang habis stok atau rosak.
Untuk membayar secara installments, anda perlu menggunakan Maybank Credit Card (rujuk tutorial beli secara installment).
d. Paypal – anda boleh bayar menggunakan paypal jika anda mahu.
Jika semuanya ok, tekan Place Order untuk membuat pesanan.


CARA MENGGUNAKAN VOUCHER UNTUK DISKAUN DI LAZADA



Voucher atau coupon merupakan teknik memikat pelanggan yang cukup cukup berkesan di laman ecommerce. Sekali dah shopping guna voucher, esok lusa mesti nak try lagi. 
Nak guna voucher di Lazada, kena rajin-rajin buka main page Lazada terutamanya ketika hari sales kerana jika luck anda baik, anda dapat voucher yang rare atau limited. Untuk menggunakan voucher, pastikan login dulu akaun dan pada bahagian voucher, masukkan voucher yang valid dan tekan Apply. Boleh rujuk GIF di atas di mana saya dapat diskaun sebanyak 15% menggunakan voucher.
Ada voucher yang boleh digunakan di Mobile App sahaja, dan ada juga voucher yang boleh digunakan sekali sahaja. Ada sesetengah item di Lazada dikecualikan daripada mendapat diskaun menggunakan voucher. jadi sila try and error dulu sebelum membuat pembayaran muktamad.

Selain voucher, Lazada juga memberikan diskaun kepada pengguna Credit Card dan Debit Card. Contohnya. jika anda membeli barang pada hari Sabtu menggunakan Credit Card CIMB, anda dapat diskaun sehingga 10%. Manakala Maybank Card pula memberikan diskaun sehingga 10% pada setiap hari Rabu.


Contoh diskaun 10% menggunakan Credit Card. Diskaun diberi adalah secara automatik tanpa perlu masukkan sebarang code. Diskaun credit card/debit card tidak boleh digunakan bersama-sama voucher dan tak semua item boleh dapat diskaun credit card. Jadi, kena pilih hari, waktu dan peluang untuk dapatkan diskaun dengan bijak.



MENGESAN PESANAN (ORDER TRACKING) DI LAZADA



Selepas membuat pesanan, anda akan menerima email daripada Lazada Malaysia dan anda kemudian boleh lihat order status dan tracking. Seller Lazada biasanya menggunakan pelbagai jenis courier antaranya Gdex, Pos Laju, Skynet dan sebagainya jadi anda boleh trace di laman web courier tersebut.



CARA RETURN BARANG KEPADA LAZADA MALAYSIA



n case anda beli barang di Lazada Malaysia tetapi dapat barang rosak, defective, pecah, fake atau lain seperti yang seller claimed, anda boleh membuat return kepada Lazada asalkan dalam tempoh 14 hari selepas pembelian. Contoh, seller jual item A tapi lepas beli, sampai item B. Atau seller jual item A dan description kata barang original, tapi bila sampai barang knockoff/ciplak/fake. Sebelum buat return, anda perlu lekatkan detail2 penting di kotak seperti nama penghantar, nama penerima dan alamat penerima.
Pack barang tersebut elok-elok dan hantarkan kembali bersama-sama invois dan bukti pembelian. Simpan sekali bukti pembayaran anda kepada syarikat courier (biasanya resit) kerana Lazada akan refund balik kos penghantaran.


Satu cara lagi yang lebih mudah, anda boleh print out return form di bahagian order. Pastikan specify tujuan return dan item serta kuantiti yang anda mahu return. Print dan tampal borang return di kotak dan hantar ke pos laju tanpa sebarang caj.


Sumber dari - https://einz.my/cara-beli-online-di-lazada-malaysia-panduan-lengkap/
Share:

4 comments:

  1. Halo, Adakah anda memerlukan pinjaman daripada Syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
    di dunia? jika ya maka hubungi kami sekarang kerana kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau penggunaan kakitangan. Kami menawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 3%, Hubungi kami melalui e-mel:
    wordfanece@gmail.com

    (1) Nama Penuh
    (2) Alamat Penuh
    (3) Negara
    (4) Umur
    (5) Pekerjaan
    (6) Beritahu nombor telefon
    (7) Seks:
    (8) Jumlah Pinjaman yang diperlukan:
    (9) Tempoh Pinjaman

    Emel kami di: wordfanece@gmail.com
    Whats aplikasi +919650892379

    ReplyDelete

  2. Do you need a quick long or short term loan with a relatively low
    interest rate as low as 3%? We offer business loan, personal loan, home
    loan, auto loan, student loan, debt consolidation loan e.t.c. no matter
    your credit score. We are guaranteed in giving out financial services to
    our numerous clients all over the world. With our flexible lending
    packages, loans can be processed and transferred to the borrower within
    the shortest time possible. We encourage you to contact us and learn
    more about the loans service we offered. If you have any questions or
    want more information about our company, please do not hesitate to
    contact us: getyourloanhere@gmail.com


    Whats App +919650892379

    ReplyDelete
  3. Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

    ReplyDelete
  4. Nice blog. Every steps you describe in brief. Here is one thing you miss, i.e., MOLPay Cash. I love this. It's make the shopping easy now. And the Lazada Voucher is already perfect. hehehe

    ReplyDelete