Sunday, February 20, 2022

, , , ,

MUDAH NAK KURUS DAN MAINTAIN BERAT TANPA SENAMAN BERAT

Tips untuk yg baru nak mula diet;

1. Kurangkan pengambilan GULA sebanyak yg boleh. Terutamanya air manis (teh tarik, nescafe tarik , milo dan etc)

2. Kurangkan makanan yg berMINYAK. Seperti Ayam goreng, Ikan goreng , mee goreng, nasi goreng dan apa² bergoreng.

3. Kurangkan makanan yg MASIN(Garam).

4. Kurangkan makanan berSANTAN. Seperti lauk-pauk gulai, kari, sayur masak lemak dan etc.

5. Minum air kosong sekurang2nya 3liter sehari. sebanyak yang mampu. air juga bagus untuk jaga buah pinggang.

6. Perbanyakkan makan ulam-ulaman, sayur-sayuran dan buah-buahan.

7. Senaman yang mudah ikut kesesuaian diri. Boleh berjalan, joging, tali skiping, workout, berbasikal dan sebagainya. janji konsisten berteruskan.

***Senaman paling mudah : berjalan, tali skipping atau buat kerja rumah👍👍👍
   
  (Dapat displinkan diri dan konsisten mesti result cantik untuk bulan pertama) 

-Banyak kesilapan sesetengah org diet ni ada terlalu fokus turun berat badan,byk bergantung pada penimbang kemudian stress.

-sebenarnya antara yg penting adalah fokus mengurangkan lemak di dlm badan,berat badan kita turun dan kesihatan bertambah baik.

-Jangan badan kurus tapi kolestrol tinggi,tekanan darah xstabil,idap kencing manis dan lain2.

-Pastikan pemakanan yg kita ambil seimbang dan terkawal.

CARA SAYA : 
1. Kurangkan minuman/makanan manis.
2. Breakfast(wajib) & nasi 1 kali sehari.
3. Lepas ASAR(petang) stop makan (x makan malam).
4. senaman saya berjalan 1000 langkah sehari, main tali skiping(jarang²) dan futsal sekali seminggu.
*alhamdulillah berat maintain 75-76kg (tinggi saya 178cm).

MOTIVASI diri saya ialah setiap kali bangun pagi, saya terus timbang berat dan lihat berapa berat hari ini. 

Target nak berat maintain 75kg tapi pagi tadi timbang berat dalam 75.9kg, dengan ini ia memberikan saya galakan untuk kawal pemakanan.

saya syorkan penimbang dari jenama xiaomi ni kat shopee https://shp.ee/pmhk3v7
25hb akan ada SALE !!!!

selamat mencuba 👍👍👍
Share:

0 comments:

Post a Comment